VANN- 8 fordeler med å ha nok væske innabords

Viktigheten med å få i seg nok væske gjennom dagen er dessverre noe mange glemmer i en hektisk hverdag. Hva som er nok væske for hver enkelt person er variabelt fra person til person. Det er derfor viktig å finne ut hva som er riktig for akkurat deg.

Jeg starter dagen med å drikke ca. en liter vann og fyller på jevnlig i løpet av dagen, det er sjelden jeg går noe sted uten å ha med meg vannflasken min. Jeg har et  gjennomsnittlig vanninntak på mellom 3-4 liter pr. dag, noe som antakelig er for mye for de fleste. Dette er over hodet ingen standard for hvilken mengde man bør ligge. For mange vil mitt daglige væskeinntak mest sannsynlig være alt for mye. Jeg er såpass mye i aktivitet i løpet av en dag og svetter en god del så for meg er det helt OK med den mengden vann, for andre mindre aktive kan det som sagt være alt for mye. Dette er noe man må finne ut av selv, jeg har testet hvor mye jeg har behov for og hvordan min kropp fungerer på ulike mengder. Det finnes garantert flere verktøy i form av «kalkulatorer» der man finne ut av hvor man burde ligge basert på vekt/høyde/aktivitetsnivå eller liknede. Jeg ønsker ikke å anbefale noe slikt verktøy da jeg ikke har erfaring med noen av de selv.

Hvorfor bør man drikke nok vann?

1. Vektnedgang
Dehydrering setter ned fettforbrenningsprosessen, ved å holde kroppen hydrert hjelper du til med å holde kroppens funksjoner i gang, noe som igjen kan hjelpe deg til å holde en sunn og balansert vekt. din til å fungere bedre. En overdreven trang til å spise, spesielt karbohydrat innholdige matvarer, kan ofte være et rop fra kroppen om at den trenger påfyll av væske.

2. Bedre fordøyelse
Det første du får beskjed av hos legen om du sliter med feks. obstipasjon/forstoppelse er å få i deg rikelig med væske.

3. Energinivå
Energinivået blir svekket ved dehydrering, dette har det blitt gjort mange tester på.

4. Hodepine kur
Om man er dehydrert får man lett hodepine. Et god eksempel på dette er den hodepinen som kommer snikende dagen derpå når man har hatt en fuktig kveld på byen,  det er kjent at alkohol dehydrerer kroppen og denne hodepinen er som oftest et resultat av dehydrering.

5. Sunn hud
Huden trenger også påfyll av fuktighet innenfra, det vil si at man gir den fuktighet ved å feks. drikke vann. Gjennomfuktet hud har ikke så lett for å danne urenheter. Vann er også med på å frakte næringstoffer til cellene og forbedre blodsirkulasjonen. Dette gjør at huden holder seg sunn og frisk.

6. Bedre trening
Hvis du blir dehydrert som en direkte årsak av mangel på vann kan dette hemme prestasjon ved fysisk aktivitet. Et godt eksempel er når det
er at når det er veldig varmt ute svetter man mye og mister da selvsagt mer væske enn normalt. Hvis man da ikke sørger for å øke væskeinntaket
sitt i forhold til hvor mye man svetter vil det hemme prestasjonen på trening.

7. Sunnere hår
Hvis cellene får for lite vann vokser håret saktere og ved å opprettholde væskebalansen vil håret også, som huden, få fuktighet fra innsiden og det vil se sunnere ut.

 8. Rensing
Kroppen vår består av ca. 70% og blodet vårt av ca. 94% vann. Rent vann har derfor stor betydning for at vi skal holde oss friske da vannet er med på å hjelpe kroppen å skille ut avfallstoffer. De fleste av oss drikker for det meste te, kaffe, juice, saft, brus ol. Dette er IKKE gode kilder til vann.

 

Olympiatoppens anbefaling til drikkerutiner før og under trening og/eller til konkurranser:

Sørg for å være i væskebalanse før trening og konkurranser

Tren på å tåle hyppige inntak av væske under harde fysiske anstrengelser

Drikk minimum 5-7 dl pr time under hard trening og konkurranser på > 1 time

Bruk det blandingsforholdet og den temperaturen på drikken som smaker best

Drikk før tørsten melder seg

Drikk ofte (hvert 10-15 min), men gjerne i små porsjoner (100-150 ml)

Bruk sportsdrikke med både karbohydrat (4-7%) og salt ved aktiviteter på > 1time

Øk væske og saltinntaket i forbindelse med trening/konkurranser > 1000 m.o.h

Øk sukkerandelen i drikke under lange treningsøkter/konkurranser i kalt klima

Øk vann- og saltandelen i drikke under trening og konkurranser i varmt klima

 

Håper dere fikk litt nytte av å lese om fordelene ved å drikke vann, det gjorde jeg! 

 

XOXO

Fitnessmafia Crew

 

 

 

 

Faktainfromasjon hentet fra :
www.treningsforum.no
http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/helse/fagstoff/restitusjonogernaering/page952.html
Menneskekroppen: fysiologi og anatomi (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.(Sand, O., Sjaastad, Ø. V., Haug, E. & Bjålie, J. G. (2006).)
www.cleanstart.no
www.godhelse.info

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *