Vekta har stagnert – hvorfor gjør den det når man er på diett?

Alle som forsøker å gå ned i vekt kommer til et punkt der man ikke har den nedgangen man ønsker. Jeg har i denne bloggen listet opp flere årsaker til hvorfor vekten kan stagnere og hva man kan gjøre for å sette i gang den ønskelige vektreduksjonen.


Ikke stress selv om du skulle oppleve å ikke gå ned noen uker

Du må huske på at dette faktisk er helt normalt. Kroppen lagrer fett for å kunne bruke det som et slags reservelager for energi og vil brenne fett for å gi deg energi. Hvis du presser deg for hardt ved å trene for mye vil du bli sliten og kroppen din vil begynne å lagre fett for at du skal ha energi om du blir enda mer sliten.

Når man går på en diett vil man til slutt komme til et punkt der man «har mistet det fettet man trenger å miste». Kroppen behøver lkke så mange kalorier som den trengte før for å gi deg energi. Kanskje har du kommet til et nytt stadie på veien til drømmevekta og det er på tide å justere litt på kostholdsplanen eller treningsmengden? Hvis denne delen er vanskelig kan det være gunstig å ha en erfaren kostholdsveileder til å hjelpe deg.

Vil du vite mer om kostholdsveiledning med meg, trykk på knappen under

Ta en skikkelig titt i speilet

Jeg ber alltid klienter om å sende meg bilder underveis i en oppfølgings periode for at jeg skal kunne sammenlikne og se hvordan de gjør det uavhengig av tallet på vekta. Bildene er like mye for at de skal kunne bruke de selv. Det er litt ubehagelig å ta bilder av seg selv når man ikke er helt komfortabel med utseende på kroppen sin, som man i tillegg skal sende til andre. Det mange ikke forstår er at jeg ber de ta bildene mest for sin egen skyld, slik at de skal ha noe å se tilbake på i tunge perioder. En annen faktor er at man gjerne blir «blind på seg selv», det betyr at en selv kan ha vanskeligheter med å se at en har gått ned i vekt når en ser seg selv i speilet fordi man ser seg selv hele tiden. Hvis man da har bilder fra da man startet og fra underveis i prosessen vil man ved å sammenlikne disse kunne se at det har skjedd ting!

Ikke tenk alt for mye på tallet på vekta

Mitt første tips er; ikke vei deg hver eneste dag!!
Mange faktorer kan være årsak til at vekten kan variere fra 2-4 kg i løpet av en dag, ha derfor en fast veiedag i uken slik at du ser hva som har skjedd fra uke til uke.
Husk at en kg med fett tar mye mer plass enn en kg med muskler, i praksis betyr dette at du kan ha gått ned mange cm på kroppen selv om tallet på vekta ikke viser så mye!

Jeg anbefaler alle som begynner på kostholdsplan å måle seg
Begynn å måle før oppstart og deretter måle seg ca. hver 2-3 uke. Man vil da få flere indikasjons faktorer å se etter i stedet for bare vekten.

Om du trener ved siden av å bruke kostholdsplan kan du bli lurt av vekten
mange vil etter en tung treningsøkt holde en del ekstra væske i kroppen, mer væske = ekstra vekt. Det betyr ikke at du skal slutte å trene, væsken vil slippe så fort du slapper av.

VÆR ÆRLIG mot deg selv

Hvis man jukser og forteller seg selv usannheter er det kun en selv som blir lurt. 

En god del mennesker tror at de spiser bra og sunt og forstår ikke hvorfor i alle verden de ikke går ned i vekt! «Jeg har spist sunt lenge, jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke går ned» er en setning jeg hører ofte, både fra kunder og fra venner! Saken er at de fleste har over hodet ikke peiling på hva som skal til for å få en vektreduksjon. En del har heller ikke viljestyrken eller interessen til å sette seg inn i hva det faktisk innebærer. Jeg personlig tenker at de da heller ikke ønsker det hardt nok!

Hvis vekten har stagnert over en lengre periode eller du kanskje ikke har gått ned i det store og hele?
Selv om du føler at du spiser sunt og gjør det du skal for å gå ned i vekt…
Hvorfor går du ikke ned da? Har du stilt deg selv det spørsmålet?

En av de smarteste personen jeg kjenner sa en gang at definisjonen på galskap er en person som gjør samme ting om og om igjen og forventer nytt resultat hver eneste gang! Jeg kunne ikke vært mer enig. Om du kjenner deg igjen kan det kanskje være lurt å kontakte en kostholdsveileder med erfaring. Du vil aldri oppnå et bra resultat om du går inn for noe bare halvveis.

 Husk hvordan du så ut da du startet

– og ikke minst hvor mye bedre du føler deg nå etter at du har begynt å gå ned i vekt. Det å bestemme seg for å endre livsstil og for å gå ned i vekt er det en tøff beslutning. Man må være villig til å forsake en god del og man må være mentalt sterk nok til å kunne gjennomføre. Når man ser resultater av jobben man gjør er det super kult, dette er viktig å tenke på i perioder der vekta stagnerer. Hvis man graver seg ned, synes synd på seg selv og tenker at man ikke får det til har man tapt.. Tenk heller på hva du har oppnådd hittil, hvor glad du har blitt når du har fått resultater og hvor bra det er for deg.

Mange småspiser uten at de egentlig legger merke til det selv

Småspising er en ekstremt dårlig uvane og det kan faktisk utgjøre en god del  ekstra kalorier i løpet av en dag. Saken er at kalorier er kalorier og hvis man skal ned i vekt må man ligge på et lavere inntak av kalorier enn det man faktisk forbruker. Hvis man til stadig spiser ting man ikke er klar over vil man alltid innta en del ekstra kalorier som vil resultere i at man ikke ligger på minus kalorier.

Eksempler på småspising man ofte ikke registrerer

  • Putte 4-5 osteskiver i munnen når man smører matpakke til barna ( 250 kalorier).
  •  En neve med nøtter som stod i skåla på jobben (150 kalorier).
  • Diverse smaksprøver i butikken på handleturen (100-200 kalorier).
  • Var fysen og lagde kesam dip og grønnsaker (150 kalorier).
  • Ingen andre så det.. Da glemmer vi bare den sjokoladen (400 kalorier)

Kanskje dietten din ikke passer deg?

Det er veldig viktig at man trives med det man gjør, ellers vil man raskere gå tilbake til gamle mat vaner.  Om man har en dårlig uvane med å «havne i gammelt mønster» og starte med «vanlige» mat(u)vaner hver eneste gang man er på diett, er det stor sannsynlighet for at dietten ikke passer akkurat for deg! Undertegnede har brukt en hel evighet for å finne ut hva slags type diett som passet for meg som jeg også kunne leve med i hverdagen!

Er du nok fysisk aktiv i hverdagen?

Dette punktet er viktig. Har du en stillesittende jobb og beveger deg lite ellers i hverdagen vil det ta lengre tid for deg å gå ned enn for personer som er aktive.

trives du egentlig med treningen din?

Kan ikke nevne nok ganger at det er viktig at man trives, også med aktiviteten man skal gjøre for å holde seg i form.

Søvn

Sover du nok? Dårlig søvn eller for lite av den kan være med på å senke forbrenningen din.

Vann

Det å drikke vann er undervurdert, er man dehydrert senkes forbrenningen. Jeg starter dagen med en liter vann og kan drikke opp itl 4 liter pr. dag. Jeg sier ikke at du skal drikke så mye, men vann er viktig. Minimum 2.5 liter.

Les mer om fordelene ved å drikke vann her

6 matvarer som kan være med på å øke forbrenningen

  1. Grønn te
  2. Chilli
  3. Kanel
  4. Nøtter som feks vanlnøtt, hasselnøtt og macadamia nøtter. Her er det viktig å tenke over at nøtter har høy energitetthet, altså masse kalorier så man kan ikke spise ubegrenset av det!
  5. Grønnsaker
  6. Blåbær og bringebær

 

Nå har du kanskje fått en liten forståelse om hvorfor vekten kan stagnere og hva som skal til for å få i gang vektreduksjonen igjen. Om du er usikker og trenger coaching kan du ta kontakt med meg på e-post ved å trykke på knappen under!

Lykke til!!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *