Gjesteblogg fra Monica

Da monica og mannen hennes hadde brukt kostholdsplanen vår i 12 uker skrev hun en liten oppdatering til oss. i denne bloggen deler monica sine erfaringer med dere!

Monica har vært en del av Fitnessmafia siden juni 2017. noen av dere har kanskje lest om henne tidligere i forbindelse med at hun begynte som en av våre testpersoner for treningsprogram! Hun ble deretter med videre for å prøve ut kostholdsprogrammet vårt sammen med mannen sin.
I dag er Monica en del av fitnessmafia crewet og fungerer som en av våre hovedmotivatorer i Fit by Fitnessmafia – 12 ukers challenge!

Jeg og min mann har nå gått på kostholdsplan fra fitnessmafia i 12 uker. Min mann hadde et ønske om en vektreduksjon og jeg ønsket å bli i bedre form og å se om jeg kunne få utbytte av treningen ved å følge en kostholdsplan.

I tillegg er det jeg som lager maten hjemme så det å følge omtrent den samme maten som min mann gjorde at jeg slapp å lage mat i to omganger samtidig som jeg kunne støtte han.

Vi har to barn, men det har ikke vært noe problem å følge kostholdsplan allikevel. Barna har ikke vondt av å spise sunn mat og det er jo nettop det planen består av.  Planen er lagt opp såpass fleksibel at barna kan spise det samme som oss voksne, så har jeg laget ekstra sauser og tilbehør til de slik at maten ikke skal bli kjedelig for deres del. Her er det viktig å ikke falle for fristelsen å småspise av barnas deilige tilbehør 😉


Jeg trener 5-6 dager i uken og har en aktiv jobb og har gått ned fra 70 kg til 63,3 kg

Min mann trener ikke, men har en ekstremt aktiv jobb, han har gått fra 120 kg til 110 kg

Vi har brukt målebånd underveis og har gått ned mange cm

  • rundt liv
  • hofter
  • lår spesielt
  • Litt på ermer
  • Legger også men ikke så mye der.

 

Den største og beste endringen er at vi  generelt spiser bedre

Selv om vi egentlig ikke følger kostholdsplan slavisk lengre har bruken av den og informasjonen som fulgte med gjort at vi fikk den livsstilsendringen vi ønsket oss. Nå greier vi begge å ta sunnere valg i hverdagen fordi vi faktisk vet hva vi kan og burde spise og hva et måltid for oss skal inneholde.

Fikk ofte søtsug på kvelden

Jeg kunne tidligere ofte sluntre unna frokost og vente til langt utpå dag før jeg spiste, og da spiste jeg greit.

Jeg fikk ofte cravings(søtsug) på kvelden, gjerne spesielt før middag var jeg fæl med å ta ei handfull med det første og beste jeg fant (oftes noe i snopeskuffa). Ei handfull er jo ikke så mye, men om dette er en vane blir det fort mye. Ved å bruke Fitnessmafia sin kostholdsplan lærte jeg hva som er viktig å tenke på når det kommer til kostholdet. Og at en håndfull med et eller annet kan inneholde ganske mange kalorier, noe som kan gjøre at en velter hele dagsbehovet med kalorier.

Vi elsker spisedagene

Det vi har blitt gode på nå er å konsentrere kosen til en dag i uken (spisedag) istedenfor hver dag. Vi har gjerne spisedag på lørdager og ser gjerne fram til denne dagen gjennom en uke med jobb, trening og stress, det blir nesten som da vi var små og gledet oss til lørdagsgodtet hele uken.

Om jeg får lyst på noe godt om kvelden tar jeg feks heller en skyr eller en annen lavkalori innholdig matvare framfor snop. Skyr føles forresten kjempe søtt ut nå når jeg ikke er vant til å få sukker og søtt hver eneste dag.

Mine vaner har i løpet av 12 uker endret seg

Jeg merker at vanene har endret seg mye selv om jeg strengt tatt ikke følger kostholdsplan slik jeg gjorde de 12 ukene Fitnessmafia anbefalte. Jeg hadde ikke noe mål om å gå ned noe spesielt mer så derfor trenger jeg ikek følge planen slavisk lengre.

Jeg passer på å få i meg nok mat og minst 6 måltid til dagen, men rett mat. Jeg måler og veier ikke lengre og er ikke så opptatt av alle tall for jeg skal jo ikke i noe konkurranse, men jeg passer på at jeg får i meg litt mer proteiner enn karbohydrater og fett. I tillegg blir man etter 12 uker vant med hvilken mengder man faktisk trenger av de forskjellige råvarene.

Jeg er ikke redd for karbohydrater slik jeg faktisk var før.

Altså redd og redd men prøvde å holde meg unna karbohydrater i hverdagen for det var liksom den store synderen. Jeg ser jo nå at før ei treningsøkt er det en god fordel med et måltid med blandt annet karbohydrater.

Fortsatt ikke lei kylling

Det har blitt mye kylling og jeg trodde vi skulle bli lei, men neida. Nøkkelen er å variere med krydder.

Det har også blitt mer fisk, noe som er en bonus for hele familien.

 

Jeg har feilet akkurat som alle andre

Jeg er også bare et menneske og vi mennesker gjør feil! Det har vært dager hvor jeg ikke har klart å holde meg og plutselig ble det lompe med nugatti liksom, men i det store og det hele har det vært overraskende lett og godt.

Vi er alle mennsker og det er menneskelig å feile, men da er det viktig at man er ærlig mot seg selv og innrømmer det og deretter tar seg selv i nakken igjen!

Hovedproblemet mitt har vært å spise alt som står i planen for det er jo måltid ofte og egentlig mye.

 

 

Godt med erfaring

Det er godt å ha med meg denne erfaringen nå når jeg skal følge og motivere deltakerne i Fit by Fitnessmafia – 12 ukers challenge helt fram til siste deltaker skal være ferdig innen 18 juni. Jeg gleder med til å følge deltakerne på veien til å nå sine egne mål enten det er vektreduksjon, mer energi i hverdagen eller en livsstilsendring som er målet!


Lykke til!

Klem Monica

fitnessmafia crew // motivator

Instagram – @mo9ca86 // snapchat – aktivejenter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vi opplever tekniske problemer med ordrebekreftelsen som bli sendt på mail etter kjøpet. Inntil videre er det kun betalingsbekreftelsen fra PayPal som kommer pr mail. Vi beklager dette! Fjern