10 uker med kostholdsplan – Gjesteblogg fra Jannicke

Jannicke Kirkelund har siden tidlig i sommer vært med å teste Fitnessmafia sine treningsprogram. For ti uker siden starten hun med en av våre kostholdsplaner og har gjennom disse ti ukene merket store forandringer. Jannicke har nå skrevet en gjesteblogg for å dele sine erfaringer med dere.

Det er viktig å presisere at Jannicke på ingen måte var overvektig da hun hadde en vekt på rundt 64 kg da hun startet på kostholdsplan. Hun ønsket å få struktur på kostholdet og se om hun ved hjelp av at «renere» kosthold fikk bedre utbytte av treningen.

– Fitnessmafia Crew

Les hva Jannikcke har skrevet videre: 

Da har jeg holdt på med dietten fra Fitnessmafia i litt over 10 uker, så kun 2 uker igjen. Jeg er en jente på 28 år, er kun 163 høy og har relativt mye muskler. Da jeg startet på dietten viste vekten 64 kg.
Mange av minne venner og bekjente stilte spørsmålstegn ved  at jeg skulle gå på diett. De kunne ikke skjønne poenget. De mente at jeg var langt fra overvektig og ikke hadde jeg for mange kilo eller for mye fett på kroppen.

Vi alle er forskjellige og har ulike mål.
For noen vil det være å gå ned flere kilo, for andre vil det være å vedlikeholde det de har. Jeg trener så å si hver dag og jeg elsker å utfordre meg selv. Så for meg var målene delt.

Jeg ønsket å kunne være disiplinert, prøve noe nytt (jeg har aldri gått på diett før) samt kjenne på hvordan kroppen og psyken ville takle å være på en diett over såpass lang tid.
Den andre siden av målet var å beholde så mye muskler som mulig, men gå ned i fett, slik at musklene ble mer synlige.

Selv om alle andre mente jeg var en liten og veltrent jente har jeg selv alltid ønsket å ha mer markerte lår, litt mindre rundt midjen og litt små plukk her og der. Det viktigste av alt er hvordan du selv har det, ikke hva alle andre tenker og sier om deg. Så her kommer litt om mine opplevelser så langt. Jeg har alltid vært opptatt av å spise sunt men jeg har nok aldri klart å spise nok og heller ikke hatt den riktige fordelingen med karb, fett og protein. I tillegg har jeg aldri vært et frokostmenneske så det var en ny opplevelse. Nå elsker jeg frokost, det er så deilig å starte dagen med riktig og rikelig næring. Det gir jo energi samt at forbrenningen starter.

 

Videre var utfordringene å spise all maten, de første ukene føltes det ikke ut som jeg gjorde annet enn å spise, men dette blir du fort vant til. I tillegg måtte jeg justere litt på planen. Jeg la ikke til noe ekstra mat men flyttet et av mellommåltidene til senere på dagen da dette passet bedre med tanke på treningen.

Jannickes nedgang i løpet av 9 uker.

 

Etter ca 3 uker på diett merket jeg at søtsuget kom snikende, men det sitter bare i hodet. Følg planen, spis heller frukt eller bær og vips så går suget for søtsaker bort. For min del fikk jeg ganske sjokk etter 3 uker. Jeg hadde da allerede gått ned 3,9 kg for meg var det ganske mye.

Jeg er ikke den som bryr meg mest om tallet på vekta, men når jeg målte cm rundt på kroppen og allerede på 3 uker hadde mista opptil 6 cm rundt lår og rumpe skjønte jeg hvor flink jeg hadde vært.

De neste ukene har jeg fortsatt å gå ned både i vekt og cm. Det går saktere ned nå enn i starten og det er helt normalt. Det er så utrolig motiverende å se resultatene, ta bilder, måle med målebånd og samt se resultatene på vekta.

 

 

 

Så lenge uten søtsaker går vel ikke?

Man tenker kanskje hvordan i alle dager skal man klare seg uten sjokolade, brus, eller andre godsaker man føler seg avhengig av. Du har en juksedag i uken. Når du ikke kan spise det du elsker setter du større pris på det når du først kan unne deg det lille ekstra. I tillegg smaker det så mye bedre enn om du hadde spist det hver dag. Jeg holder meg til de fleste måltidene på juksedagen men skal jeg i et selskap, være med venner eller annet kan jeg med god samvittighet nyte de små godene.

Vi forstår godt at Jannicke greier å holde seg uten søtasker når formen ble som dette!  – Fitnessmafa Crew

Det finnes både positive og negative sider med en diett.

Ja du kan bli lei noen måltider, men man blir kreativ på å finne hva som har tilsvarende kcal mengde og tilsvarende næringsinnhold for å få små variasjoner. Du kan til tider ha litt sultfølelse men du overlever dette også. Jeg er ikke så glad i å lage mat, men nå vet jeg akkurat hva jeg skal spise til en hver tid så det syntes jeg er fantastisk deilig. Maten tar ikke lang tid å tilberede så du har ekstra tid til å gjøre andre ting.

 

Jeg må si jeg kan anbefale denne dietten til mange.

Om du vil ned i vekt, reduserer fett eller om du selv bare vil teste din egen viljestyrke.

Å helt ærlig hva er egentlig 12 uker?
Ja det høres lenge ut, men sett det i perspektiv. På et år har vi 52 uker, går du på diett i 12 av disse har du fortsatt 39 uker til å gjør/spise hva du vil.

Jeg er uansett fornøyd, vekta går ned, humøret er på topp, jeg har masse energi, det lille fettet jeg hadde på kroppen er blitt redusert så musklene mine har blitt mye mer synlige. Jeg har fått bevist at det hjelper ikke trene masse hvis ikke kostholdet samsvarer. Kostholdet har mye mer å si enn det mange tror.

Hvis en liten sprett som meg greier å få så gode resultater etter ni uker, tenk hva en person med mer overvekt vil være kapabel til å greie!?!

 

– Jannicke Kirkelund 28 år

 

Ønsker du å teste kostholdspalen som Jannicke har brukt? Du kan finne den ved å trykke HER 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *