Diett på budsjett

Mange påstår at det å spise sunt er veldig dyrt, dette er kun en myte. Eller la oss kalle en spade for en spade, det er antakeligvis en dårlig unnskyldning. Selv om prislappen på sunnere matvarer kan være høyere enn på annen mindre sunn mat finnes det mange måter å spise sunt samtidig som man sparer penger. Vi har listet opp noen tips på hvordan man kan få matbudsjettet til å strekke til samtidig som man spiser sunn og god mat!

 

 

Unngå kamuflert sukker

Sukker er den hemmelige ingrediensen i veldig mye av prossesert mat og er en ingrediens som gjør at vi overspiser, uten og egentlig være klar over det. Produsenter bruker en god del forskjellige navn i stedet for sukker fordi de vet at om vi visste hvor mye sukker matvaren inneholder ville vi antakelig ikke kjøpt produktene deres. Noen ting du skal se etter er: honning, sirup, frukt juice konsentrat, brunt sukker. Alle ord som ender med
«_ _ _ose» som for eksempel fruktose, laktose, maltose og glukose er egentlig sukker.

Sukker kan gi ekstreme energi svingninger og er den største årsaken til livsstilsykdommer som diabetes type 2 samt overvekt. Raffinert sukker i prossesert mat gjør at man raskere føler seg sulten igjen og dermed spiser man mer. Dette gjelder ikke for naturlig sukker som man får fra for eksempel frisk frukt.

Man kan spare penger og samtidig ta vare på helsen sin ved å redusere inntaket eller  avstå helt fra brus, juice fra konsentrat, kjeks, kaker, snacks, ferdig mat og annen prossesert mat. Disse matvarene er designet og produsert for at man skal spise mer. En liten bonus er at hvis man lar være å kjøpe disse matvarene kan man ikke overspise på de heller og man vil antakelig oppnå en vektreduksjon.

 

Planlegging er Alpha-Omega

Planlegg matlagingen slik at det blir nok til flere måltider enn det man skal spise akkurat der og da. Dette vil gjøre at man slipper å kjøpe inn råvarer til nye måltider hele tiden siden man får utnyttet de ferske råvarene med det samme. Man vil antakelig slippe å kaste feks. visne halvspiste grønnsaker. I tillegg er det enklere å lage mat 2-3 ganger i uken framfor 6-7 ganger.

Det går fint an å porsjonere opp og fryse ned rester av middag for så å varme det opp igjen senere i uken. På denne måten sparer man både tid og penger.

Tenk litt på dette; Hvor ofte har ikke du måttet kaste en halvgammel grønnsak fordi den har ligget for lenge i kjøleskapet? Eller opplevd at kyllingfileten du brukte på mandag lukter rart på onsdag fordi den har ligget åpent i kjøleskapet i mellomtiden? Utrolig irriterende når det skjer, men det skjer og det skjer med ganske mange av oss og det kan vi regelrett definere som sløseri.

Hvor mange måltider man velger å lage er opp til en selv,  men det går faktisk an å lage så man fyller hele fryseren. Fryser man ned maten  prosjonsvis i fryseposer så sparer man masse plass og har alltid et enkelt og sunt «ferdigmålid» tilgjengelig.

Er det kjedelig å spise den samme maten hele tiden? Jeg personlig mener at da at ønsket om å komme i form ikke er tilstrekkelig. Men et lite tips om det er «så grusomt» å spise lik mat er at man kan være kreativ med tilbehøret eller bruke en hel dag på «food prep» der man lager flere retter som man kan alternere mellom.

Dette er en typisk «foodprep» her i huset. Kyllingfilet i prosjoner, eggerøre i prosjoner,
søtpotetmos, grønnsaker og kyllingburgere. Mye forskjellig god mat som man kan bytte på å spise så man ikke blir lei

 

 

Velg andre butikker enn de største kjedene

Finn en god innvandrer foretning som har GODT utvalg av råvarer. Undersøker man litt før man velger ut et fast sted man vil handle vil man oppdage at prisene varierer veldig fra sted til sted. Kvaliteten på grønnsaker og frukt er ofte MYE bedre i slike forretninger framfor hos de større kjedene.

Kjøttforhandlere er ikke i alle tilfeller dyrere enn kjedebutikkene selv om det kan vrike slik, jeg anbefaler å undersøke litt i nærområdet ditt.

Noen steder kan man være så heldig at man får kjøpt råvarer direkte fra gårder. Egg for eksempel kan oftere være billig å kjøpe rett fra bonden.

 

 

Handle raskt og planlegg handleturen din

Hvis man mottar reklame fra forskjellige matvarekjeder vil man ganske raskt legge merke til at det meste av matvarer som er på tilbud er prosseserte matvarer. Hvis du skulle være så heldig å finne sunne matvarer på salg i reklamene, sørg for å vite hva du skal gjøre med råvaren først. Ha en oppskrift eller liknende på en rett du ønsker å lage, så du ikke kjøper matvaren bare fordi den er billig.

Bruk mesteparten av tiden i butikken der du finner ferske råvarer og prøv å styre unna hyllene med den prosseserte maten.

Og vær ekstra påpasselig når du nærmer deg kassen, der bugner det gjerne av gode tilbud. Og disse gode tilbudene er som regel usunne ting!

Det å planlegge handleturen godt er bra, skriv ned hva du trenger til måltidene du skal lage. Kjøp inn stort, gjerne for en uke i slengen, småturer i butikken fører ofte til flere spontan kjøp.

 

 

Få budsjettet til å strekke lengre i butikken

  • Kjøp butikkens merke hvis det er mulig. Selv om det står «first price» på tomatene betyr ikke det at de smaker vondt.
  • Kjøp store forpakninger med varer, de er ofte billigere. Du får gjerne ris, bønner, linser etc. i kjempestore poser.
  • Ferdigkuttede grønnsaker koster MYE mer enn selve grønnsaken selv. Sjekk feks prisforskjellen på en pose med salat framfor en bunt med crispisalat eller et hode med isberg salat neste gang du er i butikken.
  • Sesongvarer er som regel billigere.
  • Frosne bær er ofte billigere enn ferske. De er kanskje ikke like gode men er man på budsjett så er man på budsjett.

 

 

Hvordan kutte kostnadene på økologiske produkter?

Økologisk mat er ofte dyrere fordi det stilles strengere krav til disse produktene enn til andre. Du kan minimere denne ekstrakostnaden ved noen få enkle tips:

Hvis det er genmodifiserte produkter du er engstelig for er det ofte slik at varer som IKKE er genmodifisert er merket, sjekk merkelappen før du handler.

Bare ved å la være å kjøpe høy-prosseserte matvarer vil du unngå de to verstingene når det kommer til genmodifisering som er mais og soya.

Les innholdsfortegnelsen på ferdigmat, står det at det er brukt naturlige råvarer feks. hvitløk, løk etc. og lappen ikke er funn av tilsetningsstoffer er matvaren helt sikkert ok.

Lær hvilke matvarer som faktisk er bedre som økologiske fordi den andre ikke økologiske variantene enten har blitt sprøytet med plantevernmidler eller ugressmidler. Disse råvarene er ofte billigere å kjøpe hos grønnsakforhandlere eller rett fra gårdene.

 

 

Unngå å kjøpe unødvendige ting

Gå alltid i butikken med handleliste, ALLTID! Det sparer deg for MYE tid og også penger, om du holder deg til listen. Ikke handle når du er sulten, det går sjelden bra… Selv om du har liste..

 

 

Prisen man betaler…

Prislappen stemmer ikke alltid. Fordi selv om en pakke med brunris kanskje er litt dyrere enn en usunnere variant med hvit ris, vil du allikevel  få mer ut av en pakke med brunris. Grunnen til det er at brunrisen er sunnere og mer næringsrik og du vil ikke trenge å spise så mye av den for å få den samme metthetsfølelsen.

Du investerer også i helsen din. I tillegg til «her og nå sparingen» du gjør ved å la være å kjøpe snacks og usunn mat vil du etter hvert få færre helserelaterte kostnader. Legebesøk, behandling hos slankeklinikk, personlig trener timer etc. etc.

Man betaler også på en måte en pris i form av dårlig selvbilde på grunn av at man kanskje ikke ser ut slik man ønsker. Eller når man ikke har energi til å gjøre de tingene man har lyst til å gjøre sammen med familie og venner.

 

Så da lurer vi litt på om den prisen er verdt å betale?

Er det verdt å utsette kroppen sin for potensielt helseskadelige matvarer for å spare noen få kroner?

Er det verdt og hele tiden gå rundt å være misfornøyd (hvis man er det) med seg selv fordi man helst vil bruke så lite penger som mulig på mat?

 

 

XOXO

Fitnessmafia Crew

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *