Jannike (27) en råtass som aldri gjør noe halvveis!

Jannicke har bakgrunn som håndballspiller og er nå også dommer i  Norsk håndballforbund. Hun har vært genuint interessert i fysisk aktivitet siden hun var barn. man kan si at hun har ganske grei peiling på trening siden hun tilbringer flere timer på helsestudio hver eneste uke.

Da Jannicke søkte om å få bli tatt opp i testpanelet var det på grunnlag av at hun trengte litt ny motivasjon, påfyll og hun ønsket veldig sterkt å ha et program laget av noen andre. Dette kunne vi nesten ikke si nei til. Jannicke har sendt sin første to ukers rapport til oss med totalt seks dagers trening med programmet Extreme Athletic og dere skal nå få lese hvordan denne spreke jenta har gjort det.

Exteme Athletic – er et treningsprogram med hovedfokus på å øke styrke og skape muskelvekst i overkroppen. Her trener vi brystet, ryggen, skuldrene og armene. Dette er det tøffeste programmet vi har og det er tungt og intensivt, man får virkelig kjørt seg greit ut med Extreme Athletic.  Man trener 40-50 minutter minimum tre ganger per uke.

 

Trener der hun måtte befinne seg for øyeblikket

Jannicke er veldig allsidig og trener både hjemme, inne, ute, på treningssenteret og på ferie. Hun fyller ut et skjema hun har laget hver dag for å følge med på progresjonen sin i forhold til hvor hun ligger styrkemessig. Dette synes vi er veldig lurt, det er lettere å få framgang om man har litt kontroll og ikke bare trener på måfå. Hun pleier som regel å starte økta med 3-4 km løping, noe vi synes er helt ok. Hun tester ut et program for overkropp og vil derfor ikke slite ut de musklene hun skal trene i etterkant med løpeturen. Hun supplerer treningen med Extreme Athletic fra Fitnessmafia med enten styrketrening med vekter og apparater på studio eller et av de andre programmene fra Fitnessmafia som hun har kjøpt ved siden av.

 

Mener det er flere fordeler ved å trene med strikk

Hun synes det er flere fordeler ved det å trene med strikk men er ganske enig med de andre testpersonene om at det er supert at man kan justere motstand på strikkene enten ved å justere lengden på den eller å totalt endre belasting ved å bytte ut med en sterkere eller svakere strikk.

Jannicke har helt rett i det, undertegnede pleier ofte å kun ha med en eller to strikk på reise for å spare plass til shopping i baggasjen. Disse strikkene kan fint brukes til de fleste øvelsene ved å enten lage knute på de, justere lengden eller ved å doble de. Hun synes programmet er lett gjennomførbart og øvelsene er enkle å få til ved å bruke instruksjonene i øvelsesbanken som følger med.

 

Veksler på hvordan hun gjennomfører øktene

Jannicke brukte den første treningsøkten til å prøve å feile litt i forhold til belastning og teknikk da hun var bestemt på å inneha teknikken før hun begynte å «kjøre på». Hun fant ut at push-ups med strik var helt greit tungt.

Hun alternerer mellom å kjøre sirkeltrening og superset når hun kjører programmet. Det er helt greit å variere hvordan man kjører programmene våre. Dette fordi belastningen på muskulaturen blir forskjellig fra gang til gang og det har vist seg å gi bedre framgang enn om man gjør det samme hver eneste gang.

Den andre økten gikk lettere enn den første, noe som er helt vanlig da man gjerne kan føle seg litt utilpass når man prøver noe nytt første gangen. I tillegg hadde hun blitt kjent med strikkene og belastningen på de forskjellige så hun fikk en bedre oversikt over hvilken strikk hun skulle benytte når.

 

merket tidlig framgang på styrken i armene

Extreme Athletic  har mange repetisjoner på triceps og biceps og Jannicke merker, som Monica som også tester ut Extreme Athletic, at man fort får framgang ved å trene på denne måten.

Den tredje dagen med testing av Extreme Athletic fikk Jannicke en boost og følte at hun hadde kommet inni rytmen i programmet og funnet seg en flow på hvordan hun liker å gjennomføre det.

Da var det ny uke og dag en skulle testes på nytt.  Push ups var ganske tungt da i følge henne, men Jannicke forsøkte seg på å utføre Pushups med bredere armer og dermed blir strikken også tyngre. Det skal sies at hun hadde sittet hele dagen i bilen før hun gikk i gang med økta, noe som kanskje ikke er optimalt for å få best utbytte av en treningsøkt. Dette er selvsagt individuelt, og et kan godt hende at hun hadde godt utbytte av økten selv om den føltes «døds tung».

 

Fant alternative løsninger etter skade

Dag to i uke to testet Jannicke tester ute i det fine været og hun hadde en fantastisk bra økt og både merker og ser framgang allerede. Vi vil selvsagt gjerne se framgangsbilder fra Jannicke som vi kan dele med dere, men dette må være opp til henne om hun ønsker å dele eller ikke. Ikke noe press fra vår side. kanskje det hjelper om dere spør om å få se 🙂

Etter den gode treningsøkten skulle Jannicke bade og var så uheldig å falle, hun fikk en dyp kuttskade i høyre hånd og måtte sy 10 sting. Dette kvalifiserer selvsagt til «sykemelding» fra testingen av treningsprogram for oss. Men Jannicke er glad i å trene så hun lot ikke stingene sette en stopper for treningen sin.

Hun trente allerede to dager etter hendelsen og var da veldig spent på hvordan økta ville gå med sting i hånda da man bruker hendene en del til å holde strikkene. På enkelte øvelser gikk det veldig bra og hun merket ikke stingene i det store og hele, mens på andre øvelser måtte hun redusere belastningen på strikkene for å kunne gjennomføre. Hun kompenserte reduksjonen i belastning med å øke antall repetisjoner. Denne økten alternerte hun mellom Extreme Athletic for overkropp med strikk og benøvelser med vekter på treningsstudio.

Vi mener det var bra at Jannicke reduserte belastningen da hun kjente det i stingene i hånden og at hun godt kunne tatt noen dager ekstra fri for å hvile. Det var sterkt gjort at hun da valgte å øke antall repetisjoner for å kompensere på reduksjon i belastning i stedet for å ta seg fri. Bra jobba Jannicke, du er som du nevnte i søknaden din en harding!

Vi anbefaler selvfølgelig at man skal ta hensyn til helsemessige årsaker framfor å trene det som står i programmet hvis man for eksempel er skadet. Hvis Jannicke hadde spurt oss hadde vi antakelig bedt henne rådføre seg med en lege før hun trente. Men nå har hun allerede gjort det og det gikk heldigvis veldig fint.

Vi håper Jannicke blir frisk snarest slik at vi kan følge med videre på framgangen hennes for denne jenta har potensial og ikke minst viljestyrke til å kunne bygge opp styrken sin ved hjelp av denne programmet. .

 

XOXO

Fitnessmafia Crew

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *