6 TRENINGSTIPS TIL FERIEN

Mange dropper å trene i ferien på grunn av at de ikke får gjennomført den treningen de vanligvis pleier. Det er klart at man skal kunne unne seg å la kroppen hvile og å unne seg ferie, men det betyr ikke at man må være inaktiv hele ferien allikevel.

Nå vil det kanskje være noen som tenker at  «dette er fanatisk, man skal da ikke behøve å trene i ferien», «folk må få kose seg», «man må da kunne slappe av», «det gjør da ingen ting med litt god mat en gang i blant» etc. Jada, folk må få kose seg, man må få slappe av og man må kunne kose seg med god mat. Problemet er at de fleste overdriver dette ved å overspise og bevege seg lite. Man behøver ikke å trene slik man gjør til vanlig, men gjøre alternative aktiviteter for å opprettholde et sunt aktivitetsnivå selv om man er på ferie.

I følge helsedirektoratets anbefalinger bør en person minimum være  30 minutter i aktivitet hver dag, dette bør man ha i bakhodet når man har ferie.  En annen faktor som bør fungere som motivasjon til å holde seg litt aktiv når det er ferie er at mange sitter igjen med dårlig samvittighet og gjerne noen ekstra kilo etter endt ferie. Dette skyldes i stor grad for mye stillesitting og god mat, gjerne i kombinasjon.

 

Her er seks tips som kan gjøre det enklere for deg å holde deg aktiv selv om det er ferie.

 

Planlegging
Det første som skal til er bitte litt planlegging, planlegger man litt i forkant vil det gå mye lettere å gjennomføre trening mens man er borte Om det er mulig, bestill hotell med treningsfasiliteter. Hotellenes treningstilbud kan være labert, men det er bedre enn ingen ting. I tillegg kan man undersøke  hvor de 3-4 nærmeste gymmene ligger så man har alternative løsninger hvis man «må» trene på studio.

 

Tenk vedlikehold
Med dette  menes at man ikke behøver å presse seg maks under treningsøktene mens man er på ferie. Så lenge man greier å trene litt vedlikeholder man det man har bygget opp. Dermed slipper man å få en «set back» når man kommer hjem, det vil si at man føler seg i dårlig form og det er tungt å komme i gang igjen. Om man liker å trene styrke kan man for eksempel trene et fullkropps program mens man er på ferie i stedet for å splitte kroppen opp i mange dager. Da vil det holde med 2 styrkeøkter i stedet for 5-6 i løpet av en uke. Om man liker å løpe kan man kjøre intensive intervall økter på 15-30 minutter i stedet for lange løpeturer, det sparer mye tid men gir allikevel en god følelse etterpå.

 

Hvordan få til å trene styrke hvis det ikke er et treningssenter tilgjengelig?
Det er veldig mye styrketrening man kan gjøre med egen kroppsvekt eller med Power Bands. Power Bands, eller trenings strikk som det også kalles, er veldig fint å bruke til både base og isolasjons øvelser.
På mange steder finnes det lekeplasser med stenger der man kan kjøre for eksempel pullups og dips.  Det finnes også parker eller strender der de har begrenset men brukbart treningsutstyr for vedlikeholds trening.

Vi har utviklet noen treningsprogram som man kan bruke hvor som helst og når som helst, programmene inkluderer også utstyret som kan brukes under øktene. Hvis du vil lese mer om programmene kan du trykke på bildet. Eller se i de andre innleggene i bloggen vår der to av våre testpersoner blir introdusert og hvor de forteller om sin opplevelse av bruken.

 

Vann
Viktigheten av riktig væskebalanse er undervurdert og noe man burde tenke på i hverdagen. Mange har kanskje lagt merke til at man blir sliten og lat når det er varmt?!  Det er antakeligvis fordi man er dehydrert. Er man dehydrert blir man sliten og presterer dårligere. Drikker man 2 L vann daglig til vanlig kan man høyst sannsynlig drikke enda 1 L til hvis ikke mer, det kommer an på aktivitetsnivå, hvor varmt det er og hvor mye du svetter.

 

På ferie alene med barn
Ikke noe problem, mange feriesteder har barnepass opp til to timer hver dag. Man kan leie en sykkel til poden og jogge selv ved siden av. Hvis poden blir sliten og vil hvile, kan man trene styrkeøvelser mens han hviler seg. Man kan ha med seg Power Bands å trene
når poden sover eller når han bader. Det finnes mange gode muligheter for å trene selv om man reiser alene med barn.

 

Karina bruker i blant et av de seks
barna sine som ekstra vekt under trening.

 

 

 

Eller hun har de med på å gjøre noen av øvelsene

 

Les mer om hvordan Karina sjonglerer jobb og seks unger med treningen ved å trykke HER HER HER 

 

Ha med deg treningstøy og sko
Med et par gode løpesko kommer du langt! Hva er vel ikke bedre enn å starte dagen med en morgenøkt alene før solen begynner å varme skikkelig. I tillegg er det ganske lett å tenke «jeg tar ikke med treningsklær for jeg får sikkert ikke tid til å trene allikevel»!

Ligger klærne i kofferten din vil de garantert gi deg dårlig samvittighet hver gang du ser de hvis du velger å la være å bruke de. Det kan kanskje trigge noen til å ta en økt allikevel.

 

Trenger du ny tights til ferien?

Akkurat nå har vi sommersalg på treningstights fra Believe.

Disse koster normalt 649,-

Du kan kjøpe de via vår nettbutikk ved å velge antall og bruke rabattkode når du kommer til handlekurven:

#BELIEVE1 = 1 TIGHTS TIL 349,- 

#BELIEVE2 = 2 TIGHTS TIL 599,-

#BELIEVE3 = 3 TIGHTS TIL 849,- 

 

Ha en fin kveld videre!

XOXO

Fitnessmafia Crew

Bildet i toppen er av Monica, en av våre testpersoner på treningsprogram.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *