Edels 6 grunner til å bruke treningsprogram fra Fitnessmafia

«Jeg elsker å være aktiv og føler meg som et helt menneske når jeg får lov til det, min hverdag blir ikke helt det samme uten»- skrev Edel (34) i mail til Fitnessmafia da hun søkte om å bli med i testpanelet for våre treningsprogram. Hun hadde testet

Edel hadde testet ut Booty Shaper i to uker da hun skrev sin første rapport til oss, der skrev hun også seks grunner til å bruke våre treningsprogram som vi nå ønsker å dele med dere.

 

Booty Shaper – Treningsprogram for rumpe er skapt for personer som ønsker å få en bedre trent bakdel samt å bli sterkere i muskulaturen i underkroppen (bakside- og framside av lår samt musklene i rumpa).

  • Etter 4-6 uker vil man merke at muskulaturen blir strammere
  • Etter 6-8 uker vil man kunne se en forskjell hvis man følger programmet til punkt og prikke.

Øvelsene er basert på at man skal bruke Power Bands (treningsstrikker) med forskjellig belastning og at man selv skal øke belastningen når man føler seg klar for det.

 

Edel 34

Edel kommer fra Nordland, jobber fulltid som barnehagelærer og har to barn. Hun trener styrke 3-4 ganger i uken, noe hun har gjort i ca. tre år. Før hun begynte med styrketrening var hun den typiske «joggern i gata» uten noe særlig struktur på treningen. I tillegg til styrke er hun fortsatt glad i kondistrening og tar seg gjerne en joggetur, korte intervaller på tredemølle eller går turer i fjellet.
Hun er opptatt av kosthold og forsøker å kjenne på kroppens signaler i forhold til sult og metthetsfølelse, men teller ikke kalorier. Hun prøver å passe på at hun får i seg nok av de viktigste næringsstoffene som karbohydrat, protein og fett ved å implementere matvarer som inkluderer disse i hvert måltid. Hun sier at denne kombinasjonen fungerer best for henne.

Det er kjempe bra at hun forsøker å følge kroppens signaler i forhold til sult og metthet, det er ikke alle som klarer akkurat den biten der. Noe som igjen kan føre til overvekt hos en del. Det at hun følger en kombinasjon av matvarer i måltidene som passer for henne selv er kjempe bra, alle kropper er ikke like og alle kropper fungerer ikke likt på de samme matvarene.

 

Økt styrke etter 2 uker med trening

Edel bruker Booty Shaper 3 ganger i uken slik det er anvist i programmet. Hun brukte anbefalte strikker på de første settene i hver øvelse for å finne ut hvilket styrkenivå hun kunne legge seg på. Hun justerte opp eller ned på neste sett eller økt alt ettersom hva hun følte ble riktig for seg og sin fysiske form. Hun har i første omgang fokusert på å få til riktig teknikk slik at hun skal få maks utbytte av øvelsene. Det syns vi er kjempe fint, kvalitet foran kvantitet, ALLTID!

Allerede etter to uker hadde hun økt i styrke på flere av øvelsene og sier at hun kjenner det godt på baksiden, der man skal kjenne det.

 

Hva gjør man når man kjenner at en annen muskel tar over i en øvelse?

Edel har en fysikk som gjør at hun er «quads dominant», det betyr at musklene på framsiden av lårene tar fort over å gjør jobben når hun begynner å bli sliten i en øvelse.

Vårt tips er da at hun bare gir seg på det settet da, framfor å presse seg inn i øvelsen ved hjelp av «feil» muskler. Da er det kvalitet framfor kvantitet som gjelder og hun behøver ikke å stresse med å få utført eksakt de repetisjonene som står i programmet. «Men det står jo i programmet» tenker kanskje noen nå. Ja det gjør det, men med en gang en annen muskel begynner å ta over for den muskelen som opprinnelig skal trenes har muskelen som trenes fått nok belastning, uavhengig av repetisjoner og belastning. Muskelen aner ikke hvor mange reps den har fått eller hvor mye belastning den har fått, det eneste den vet er at den har fått belastning og at den belastningen den har fått holder.

 

Elsker å være ute

Edel er en «ute-person» og trives veldig godt med å være ute, det er nettop en av grunnene til at hun setter våre program og treningen med strikk så høyt. Hun har gjort en stor del av øktene sine ute.

Edel var litt små forkjølet den siste dagen hun trente før hun sendte rapporten til oss. Hun lot derfor være å forsøke på å få til en økning i belastning. Dette er kjempe bra, det er viktig å lytte til kroppen!


 

Edels seks grunner til å bruke treningsprogram fra Fitnessmafia

6 grunner til at Edel kan anbefale treningsprogram med strikk fra Fitnessmafia
(Fitnessmafia har kommentert under hvert punkt)

  • Jeg kan trene når jeg vil og hvor jeg vil
    (det er genialt for personer som ikke har tid eller mulighet til å stikke på et treningssenter rett som det er)
  • Jeg får alltids med meg strikkene når jeg er på reise/ferie i fjellet som jeg er nå
    (de tar ikke spesielt stor plass og veier heller ikke så mye)
  • 3 økter er ingen problem å få til selv når man er ute av hverdagsrutiner og borte fra gymmet
    (Ikke når man har friheten til å gjøre det hvor og når man vil)
  • Øktene har et antall øvelser som gjør at jeg bruker 40-50 min på å gjennomføre, noe som passer meg helt perfekt
    (Hvor lang tid man bruker på programmet er varierende fra person til person. dette kommer mer an på hvor mange pauser man tar og hvor fort man gjør øvelsene. Husk at om man stresser gjennom et program kan det fort gå ut over teknikken).
  • Øvelsene er greie å gjennomføre, ingen vanskelige kombinasjoner eller utførelser, og noen skal gjentas flere dager
    (Vi har vagt å fokusere på enkle velkjente øvelser som er lette å lære seg i stedet for å finne på masse nye ting som egentlig bare er tull.  Det at noen av øvelsene går igjen på enkelte dager er enkelt og greit for at det er gode gjennomførbare øvelser som er enkle å lære og som man får godt utbytte av).
  • Når et av strikkene ikke byr på utfordringer lengre i en øvelse, er det bare å bytte til et annet
    (helt riktig, bytt til en lettere strikk når man kjenner at det blir for tungt slik at det ikke går utover teknikken)

 

Hos Edel er katten rett som det er med på en økt.

Edel forteller at hun gleder seg til fortsettelsen og har fått tilsendt Extreme Athletic fra oss som hun skal begynne å teste sammen med Booty Shaper, siden hun har ferie nå og har tid til å trene mer enn vanlig.

Vi gleder oss til å fortsettelsen med Edel og  ser fram til å følge henne videre. Vi vil gjerne ha noen progresjons bilder etthvert som vi kan vise dere, men dette får Edel bestemme selv om hun er klar for! 🙂

 

 

XOXO

Fitnessmafia Crew

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *