Ananas – kan gjøre deg slankere!

Visste du at ananas har en rekke helsefremmende effekter? I tillegg til å smake fantastisk vil man på sikt kunne få forbedret helse ved å implementere denne frukten i sitt daglige kosthold. 

Vi bruker ofte ananas som kilde til karbohydrater i diettene vi lager til kunder og  har og har merket noen av de helsemessige fordelene på kroppen. Jeg vil videre skrive litt om fordelene ved å spise ananas og om jeg har merket noe til de helsemessige effektene denne fantastiske frukten kan ha.

Ananas

Frukten ananas stammer fra Bromeliaceae familien (det vitenskapelige navnet på frukten.) Ananas er kalorifattig og inneholder enzymet bromelin og C-vitamin, som begge har en rekke helsemessige effekter. Ananas inneholder lite kalorier og har et ekstremt lavt fettinnhold.

 

Bromelin

Bromelin/bromelain er et enzym som er med på å bryte ned blant annet fett og proteiner. Det er også med på å nøytralilsere natrium og en del syrer i kroppen, noe vi vil komme tilbake til senere.

Bromelin blir blant annet brukt til å mørne kjøtt og til å brygge øl. Det er spesielt stammen på ananasen (den harde delen i midten som man gjerne skjærer bort) som er fullspekket av dette enzymet.

Videre kan bromelin virke antiinflamatorisk og har til en viss grad smertestillende egenskaper. Bromelain har vist seg å være effektiv for behandling av blåmerker, forstuinger og også til å redusere hevelse.

Disse to egenskapene til bromelin kan være med på å gjøre at  personer som sliter med sykdommer som for eksempel osteoporose(benskjørhet) eller reumatisme(leddgikt) får en mer smertefri hverdag. I tillegg kan det hjelpe til å korte ned helingsprosessen etter en operasjon både med tanke på den anti-innflammatoriske effekten samt at den kan redusere postoperativ hevelse.

(Legg merke til at vi skriver kan, ikke at det er bastant. Selv om akkurat dette fungerer for noen er det dessverre ikke sikkert at det vil fungere for deg, men det kan være verdt et forsøk allikevel).

 

 

 

Neste gang du skal spise ananas kan du forsøke å dele de opp slik, da får du også med deg deg den delen som er full av bromelin. Det blir dog såpass liten del av biten som er en del av midtstykket at man ikke merker så mye til at den er litt hardere enn resten.

 

C-vitamin

Ananas gir kroppen god tilførsel av C-vitamin, som er en antioksidant som er med på å beskytte kroppen mot frie radikaler samt øke immunforsvaret. Vitaminet bidrar også til å bygge opp og reparere kroppslig vev samt at det kan fremme sårheling. C-vitamin hjelper kroppen å forbrenne fett og kolestrol og til å aborbere jern. I tillegg kan man ved å innta C-vitamin få forbedret oralhelse (i munnen).

Du har sikkert hørt folk si «ta deg litt ekstra C-vitamin» om du forteller at du begyner å bli syk? C-vitamin kan være med på å senke eller ta bort forkjølelsessymptomer samt infeksjoner.

C-vitamin bygger opp kroppens naturlige kollagenlagre. Kollagen er blant annet hudens viktigste byggestein og er det som gjør at huden holder seg elastisk. Når man blir eldre forminskes kroppens naturlige kollageninnhold, noe som gjør at huden blir mindre elastisk og man får rynker.

 

Vanndrivende

Siden bromelain nøytraliserer natrium som er salt (noe som binder væske) vil man ved å spise ananas ikke holde på væske på samme måte som man hadde gjort hvis man ikke spiste det.

Ananasen består av ca. 87% vann man derfor være med på å øke det daglige væskeinntaket sitt ved å spise ananas. Det er «almennkjent» at vann fordriver vann. I tillegg er vann BRA for huden.

 

 

Bedre fordøyelse

Siden bromelin enzymet er protein nedbrytende betyr det at det er enklere for tarmsystemet å fordøye mat som inneholder mye proteiner. Biff for eksempel er tungt fordøyelig, ved å spise ananas hjelper man kroppen i gang med å fordøye for eksempel det. Dette kan dermed gjøre at fordøyelsessystemet fungerer bedre.

I tillegg bør det nevenes at fordøyelsen holdes i gang når kroppen er hydrert, altså at man har nok væske i seg.

Hvis du sliter med «feriemage» når du er utenlands kan det være verdt et forsøk å implementere fersk ananas i kosten din hver dag. Det skal ikke være spesielt vanskelig å få tak i når man kommer lengre sør i verden.

Mange velger også å benytte ananas som en slags «kick starter» for å rense kroppen når de skal begynne på diett på grunn av de to ovenstående faktorene.

 


Denne fargen er vår favoritt når det
kommer til smak

 

 

Øker fettforbrenningen

Frukten blir i noen tilfeller brukt til fedmebehandling da bromelin enzymet bryter ned fettvev i kroppen. Bromelin inneholder kalium som er med på å nøytralisere en del syrer man har i kroppen. Ved at disse syrerene nøytraliseres dreneres fettvev fra kroppen. Hvor mye som dreneres og om alle vil ha affekt av dette blir en annen sak. Men det er uansett verdt et forsøk og hvis det ikke fungerer er det godt uansett , så da spiller det ingen rolle.

 


På bildet over ser du næringsinnholdet på 100 gram med fersk ananas

 

Hvordan skal ananasen se ut?

Det er flere farger på ananas man får kjøpt i butikkene, alt fra grønn, grønn-gul, brun-gul til brun. Det er ingen av fargene som er feil så lenge frukten ser «frisk ut» og ikke har noen myke partier, flekker eller tegn til at den er råtten.

Hvilken farge man velger kommer mer an på hvilken smak og konsistens man liker. Hos oss er den grøn-gule, litt sure, favoritten. Du må nesten smake deg fram slik at du finner ut hva som er din favoritt.

Den som er helt grønn er ganske hard i konsistens og litt sur.

Den grønn-gule varianten er litt mykere, men gir fortsatt god tyggemotstand og den er bittelitt søtere med fortsatt ganske syrlig.

Når man begynner å bevege seg mot gul-brun og brun er den søtere i smaken og mykere i konsistensen.

 

 

 

MÅ IKKE VARMES OPP!!

Om man varmer opp ananasen vil bromelin enzymet bli ødelagt. Derfor vil ikke ananas ha den samme effekten om man bruker den i for eksempel gryteretter, på pizza, i kaker (som stekes med frukten i) eller slenger den på grillen.

Hermetisk ananas har heller ikke den samme effekten. Det er enklere å spise en boks med ferdig skrellet ananas rett fra boks, men det gir dessverre ikke den samme helsemessige effekten.

Den skal spises fersk(rå, ubehandlet), det er jo også da den smaker best, mener i alle fall vi!

 

Kort oppsummert kan ananas: 

  • Bidra til forbedret fordøyelse
  • Bidra til at man holder seg hydrert
  • Bidra til at man ikke holder på unødvendig væske
  • Virke smertestillende
  • Bidra til at man får i seg mer C-vitamin
  • Øke immunforsvaret
  • Hjelpe mot hevelser, forstuinger og blåmerker
  • Øke fettforbrenningen
  • Bidra til senket kolesterolnivå.
  • Bidra til å øke naturlige kollagen produksjon
  • Bidra til at man ser yngre ut lengre
  • Bidra til at kroppen absorberer jern bedre
  • Være med på å bygge opp og reparere kroppslig vev
  • Generelt gjøre at man får bedre helse
  • Ta bort forkjølelse
  • Forbedre den orale helsen

 

 

God helg da dere! 

 

XOXO 

Fitnessmafia Crew

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *