Unngå søtsug – 9 nyttige tips

Det kan være vanskelig å holde fokus på å spise riktig. Mange faller raskt ut av kostholdsplanen sin og det er i en del tilfeller vanskelig å hente seg inn igjen når man først har «ramlet utpå».

Erfaringsmessig ser jeg at dette problemet er størst i en startfase av en kostholdsplan fordi kroppen da gjerne er vant til å få mye sukker og usunn mat. Sukker igjen er avhengighetsskapende og kan på en måte sammenliknes med rusmidler. Som kostholdsveileder har jeg sett x antall kunder som har falt for fristelser og har gjennom årenes løp testet tips, både egne og fra andre, på meg selv og på klienter. Etter mange år i «gamet» har jeg endt opp med noen små triks som kan brukes som «hjelpemidler» slik at man ikke faller for søte fristelser når man egentlig skal følge en kostholdsplan. Håper disse kan hjelpe dere også!

Jeg sier ikke at alle tipsene vil fungere for alle, men hvis man kan bruke 2-3 av disse når søtsuget melder seg holder det i massevis! Noen vil kanskje ikke unne benytte noen av de, men vi mennesker er så forskjellige uansett hva det kommer til. Det vil derfor være vanskelig å «please» alle til enhver tid.

 

Lavt blodsukker

Det som ofte kan være en av årsakene til søtsuget er at man har lavt blodsukker. Er det lenge siden man har spist sier kroppen i fra at den vil ha næring, raskt. Hjernen vil i mange tilfeller misforstå dette og tenke at den må ha sukker.

Søvnmangel / Lite energi

Det finnes flere studier som kan tyde på at det også er en sammenheng mellom søtsug, lite søvn og lite energi. Personlig merker jeg at jeg kan få et større søtsug når jeg er utslitt. Hvis man feks skal inn i en litt slitsom periode på jobb er det spesielt viktig å planlegge dagen og måltider slik at man får i seg nok og ikke går uten mat i for lange perioder.

 

9 tips for å unngå søtsug!

 

Ha mye å gjøre gjennom hele dagen!

Denne er på første plass hos meg, fordi på helt fulle dager hender det jeg ikke en gang har tid til å spise alle kaloriene jeg skal ha i meg i løpet av arbeidsdagen.

Dette er ikke spesielt gunstig siden kroppen har godt av å få i seg den næringen den skal ha. I slike tilfeller passer jeg på å få i meg ekstra kaloriene på kvelden, slik at jeg allikevel får fylt opp dagskvoten min med kalorier som står på kostholdsplanen min.

Det jeg egentlig skulle fram til med dette punktet er at man ikke har tid til og gå rundt å tenke på søtsaker når man har mye å gjøre!

 

Ha bilder av hvordan du ønsker å se ut lett tilgjengelig!

Jeg synes det å se bilder av meg selv i den formen jeg ønsker å være i er super motiverende. Hvis jeg føler meg sliten,i dårlig form og synes synd på meg selv en dag finner jeg fram disse bildene. Bilder av andre i god form med pene kropper er også en motivasjonsfaktor for min del.

 

På dette bildet ser dere meg og min egen forvandling fra 2010-2017 (jeg fikk barn i 2009).

 

 

Ha mat du liker i matplanen din!

Mange setter opp ganske kjedelig mat i kostholdsplaner. Har du mulighet til å styre kostholdsplanen din selv anbefaler jeg at du benytter matvarer og retter du liker. På den måten vil du få noe av maten du er vant til og lengter etter, og det vil være enklere å holde seg på riktig sti. Det vil kanskje ta 2-4 uker lengre å nå målet sitt, men i det lange løp er det bedre at det går litt saktere med vektnedgangen enn at man plutselig gir opp fordi man savner all favorittmaten sin.

Er du avhengig av for eksempel en latte hver dag så legger du det inn som en del av kostholdsplanen, du vil få mindre mat å spise, men så lenge kaloriinnholdet er det samme spiller det ikke så stor rolle.

Det er noe annet hvis man skal stille i fitness eller kroppsbygging. Da må man følge den planen man får beskjed om. Men nå skal ikke jeg stille i fitness eller noe og går langt i fra på noen konkurransediett, så jeg velger å ha med feks spekeskinke i dietten som en del av det daglige kaloriinntaket hvis jeg har lyst til det.

 

Drikk vann!

Vann er for det første sunt, alle bør drikke mer vann. Vi har tidligere skrevet et innlegg om fordeler ved å drikke vann som du kan lese ved å trykke HER 

For min del fungerer det i mange tilfeller å drikke et stort glass vann når jeg får søtsug, det er enkelt og billig! Prøv det!

 

Ha sunne alternativer lett tilgjengelig

Jeg har alltid små bokser med 100 g. ferdigstekt kylling i fryseren, lett å tine, godt å spise og ikke minst fullt av protein!

Hvis lysten på godteri melder seg kan man enkelt varme opp dette og spise det i stedet for å finne noe lettvint i kjøleskapet.

 

Spisedag

Noen kaller det «spisedag», andre kaller det «cheat day», mens andre kaller det «oppkarbingsdag», og igjen så er det noen som kaller det «carbload» eller «kosedag», kjært barn har mange navn.

Det å ha en spisedag kan gjøres i forskjellige grader.

  • Enkelte har en tendens til å stappe i seg alt usunt de kan finne på den ene dagen.
  • Andre kun ekstra av sunne karbohydrater
  • Andre igjen har kun et usunt måltid og/eller dessert eller en skål smågodt/sjokolade på spisedagen.

Ingen av de ovenstående måtene å ha spisedag på er feil. Valg av hvordan spisedag skal være kommer an på hva målet til hver enkelt person er. Anbefalingen min er uansett at det minimum går 7 dager mellom hver spisedag. Dette betyr at hvis du vet at du har en greie med jobben torsdag om tre uker dropper du spisedagen lørdagen før for å få 7 dager eller mer mellom hver spisedag.

Jeg for min del tar helt fri fra kostholds regimet på spisedagen. Allikevel ender jeg ofte opp med å velge sunne alternativer på måltidene fordi jeg generelt føler meg bedre ved å spise renere mat. Men jeg tillater både smågodt foran TVn på kvelden og is til dessert når jeg har spisedag.

Hvis du har spørsmål eller trenger en kostholdsveileder for å få struktur på ditt kosthold kan du ta kontakt med meg via dette kontaktskjemaet:

 

Quotes

På nettet, da spesielt i sosiale medier florerer det av såkalte motivasjons-quotes(setninger), gjerne «memes» som er bilder med motiverende ord og setninger. Jeg kan sitte i timesvis å lese på forskjellige quotes på Instagram hvis jeg kjeder meg, du finner mange av de på min profil der jeg reposter de jeg liker best. Min Instagram er @nevergiveupbyb

 

Puss tenner 

Jepp, du leste riktig!! Det er så enkelt som at det smake ikke spesielt godt å spise noe som helst etter at man har pusset tennene!

 

Spis godteri naken foran speilet

Hvis du blir så søtsugen at du MÅ spise og du ikke greier å holde igjen.

  • Ta med deg en stol foran det største speilet du har
  • Skru på godt med lys
  • Finn fram godisen du har lyst til å fråtse i
  • Kle av deg
  • Sett deg ned
  • SPIS til krampa tar deg!

Hørtes det morsomt ut?

Jeg tviler på at tanken på synet av seg selv (eller andre) kliss naken når man fråtser i sjokolade, potetgull eller andre søtsaker gir ekstra motivasjon for å ville nettopp fråtse!

 

Håper tipsene mine kan hjelpe deg også!

Syns du disse tipsene var nyttige eller morsomme? Del de gjerne videre på Facebook med vennene dine!

Lykke til!!

 

Berit H 

Kostholdsveileder // Fitnessmafia Crew

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *